Kosttips | God mad før, under og efter løb → Komplet kostguide

Optimal kost før under og efter løb

For at du får det optimale ud af dit løb, er det vigtigt, at spise de rigtige fødevarer på de helt rigtige tidspunkter.

Hvorvidt en madvare er god at indtage, afhænger helt af tidspunktet for indtagelse i forhold til din træning. 

En madvare der er god at indtage før træning, kan være mindre god at indtage efter træning og vice versa. 

Hvis du løber marathonløb er det også vigtigt, hvad du indtager under selve marathonløbet og på dine lange træningsture.

Din kost kan således inddeles i 4 hovedområder:

  • Din basiskost - som er de tre hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider
  • Dit sidste måltid før træning og løb - som for de fleste ligger 1½-2 timer før
  • Dit energi - og væskeindtag under træning og løb - specielt for marathonløbere
  • Dit kostindtag lige efter træning og løb - hvad du indtager inden for 30 minutter af din træning

Kost i forbindelse med løb behøver ikke at være en vanvittigt kompliceret ting. Hvis du følger nogle få enkle retningslinjer, er du helt på rette vej.

Læs indlæggene om kost og løbetræning og bliv klogere på hvad du skal spise op til, under og efter løb.


Kosttips til før og efter træning

Din basiskost er det vigtigste element i din kost. Uden en god basiskost er alle andre kosttiltag i forbindelse med løb ligegyldige. 

I din basiskost skal du have alle de vigtigste næringsstoffer i det rigtige forhold. ​

Det er slet ikke så kompliceret som det lyder. For spiser du gode sunde råvarer er du sikker på at få opfyldt dine næringsbehov.

De to måltider der ligger rundt om din træning er specielle. 

I dit sidste måltid før løb, skal du fokusere på at få fødevarer der ligger let i maven og som ikke giver mavegener. 

Dit første måltid efter løb handler om at få nogle gode hurtigt-optagelige kulhydrater.

Derfor bliver du nødt til at fravige normale retningslinjer for sund kost. Derfor kan du læse special afsnit omkring kost før og efter træning.


Kost til marathon og halvmarathon

Både marathon og halvmarathondistancen er to meget populære løbedistancer. 

Begge distancer kræver, at der tages hensyn til kost og væskeindtagelse før og under løbene.

Du bør indtage den korrekte form for energi, på det rigtige tidspunkt og i den korrekte mængde.

Der er mange holdninger til hvordan dette gøres bedst. På rekordjagt.dk får du en videnskabelig tilgang til emnet. 

Og denne stemmer ikke altid overens med de gængse anbefalinger.